Velkommen til Børnelandet!
Børnelandet udgøres af tre matrikler: Tumlehuset, Kolbøttehuset og Skovhuset. Vi holder til på tre forskellige adresser i Vanløse, nær grønne områder, med dejlige legepladser og gode indefaciliteter.
Skovhuset, Tumlehuset og Kolbøttehuset
Vi er i alt 8 børnegrupper i Børnelandet: 4 vuggestuegrupper og 4 børnehavegrupper. Vi er fordelt i tre forskellige huse, hvor vi alle har en følelse af at være små institutioner med nærhed og tryghed. Samtidig drager vi fordel af at være en del af et større fællesskab med to ledere, en rød tråd i pædagogikken og samskabelse på tværs af husene.
Vi holder til på tre matrikler med hvert sit særkende:
Skovhuset har både vuggestue, børnehave og udflytterbussen "Frøken Himmelblå", som hver dag kører ud i det blå. De praktiske forhold for Skovhuset kan du læse mere om her.
Tumle- og Kolbøttehuset er henholdsvis vuggestue og børnehave og holder til i hver sin hyggelige villa med en lang historie bag sig. Du kan læse mere om Tumle- og Kolbøttehuset her.
Anderkendende pædagogik
Selvom vi holder til huse flere steder, arbejder vi ud fra samme pædagogiske ståsted: den anerkendende tilgang. Her møder vi hvert barn i øjenhøjde og med udgangspunkt i, hvem barnet er. Vi arbejder med udgangspunkt i barnets intention, ikke dets handling. Og vi understøtter børnenes initiativer og anerkender både store og små følelser. Her må man som barn godt være ked af det, uden at behøve afledning. I stedet hjælper vi barnet videre, når det er parat. Ligesom vi trøster både det barn, der i en svær situation er kommet til at slå - og det barn, der blev slået.
Som voksne i Børnelandet er vi tydelige, vi sætter rammer og vi tager ansvar for konteksten og for relationen med barnet og børnene imellem.
Legen er essentiel
Børnene i Børnelandet oplever en hverdag fuld af leg. Vi leger både voksenstyrede lege og børneinitierede lege. Vi har plads til vilde lege og stille lege. Og vi ser det som vores fornemmeste opgave at understøtte børnenes leg. Når vi sætter en voksenstyret leg i gang, har vi godt nok planlagt og tilrettelagt legen med udgangspunkt i, at vi skal lære noget eller øve os på noget. Men det er vigtigt for os, at børnene oplever, at de leger. Det kan være, at vi konstaterer, at nogle børn har udfordringer ved sprogligt at kende forskel på oppe og nede. Så planlægger vi fx en klatreleg, hvor vi øver det en helt masse. Det kan også være en gruppe børn, der har brug for at øve sig i at forhandle, når de leger. Så kan vi planlægge, at de får mulighed for at lege uforstyrret på en stue en eftermiddag med en voksen, der kan guide og hjælpe, når noget bliver svært.
Planlægning
Hver dag tager vi udgangspunkt i børnenes og børnegruppens behov.
Vi arbejder med ugeplaner, der lægger rammerne for formiddagens aktiviteter. Her får alle børn tilbudt en bevidst pædagogisk praksis, der sikrer, at alle børn har deltagelsesmuligheder. Det kan være en helt bestemt leg, vi planlægger for at øve grovmotorik. En aktivitet med fokus på sprog. Eller en aktivitet, der øver børnene i at samarbejde. Som voksne er det vores ansvar, at rammerne for aktiviteterne gør det muligt for os at arbejde bevidst pædagogisk.
Når vi har vores planlagte aktiviteter inddeler vi børnene i mindre grupper. Det er grupper, der tilgodeser børnefællesskabet og tager hensyn til børnenes behov, udvikling og trivsel. I vuggestuen er vi ofte inddelt i tre grupper med tre-fire børn i hver. I børnehaven i vi som regel delt i to til tre grupper.
Den røde tråd i pædagogikken
Selvom der er forskelligheder mellem vores tre huse og hvordan vores hverdag ser ud, er vores pædagogiske tilgang bygget op om de samme værdier. Her kan du læse mere om den røde tråd i vores pædagogik.