Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Mobil menu

Børnelandet som arbejdsplads

Børnelandet består af tre matrikler: Skovhuset, Tumlehuset og Kolbøttehuset. Selvom de tre matrikler ikke er sammen til hverdag, har vi et godt samarbejde og en god stemning husene imellem. Vi har to pædagogiske ledere, der binder matriklerne sammen, ligesom vi har fælles personalemøder og uddannelse i klyngen. 

Anerkendende pædagogik

Vi er en alsidig personalegruppe, som er forskellig i alder, køn, faglige interesser og særlige kompetencer. Vi er mænd og kvinder i alle aldre. Nogle har været her i 18 år, andre i kortere tid. Men vi arbejder alle sammen i vores grundlæggende pædagogik med den anerkendende tilgang. Vi er, hvor børnene er. Vi er nærværende og respekterer forskelligheder. Og vi vægter, at der skal være plads til alle børn med hver deres personlighed, integritet og udfordringer.

Anerkendende følgeskab

Vi har en god tone i personalegruppen og en god stemning på tværs af husene: Her er også tid til at grine og fjolle i husene og på tværs. 

Vi vægter et godt samarbejde med plads til at blive hørt og med mulighed for alle til at være medbestemmende og medansvarlige. Vi vil gerne have fokus på det positive og arbejder med anerkendende følgeskab. Det betyder, at man som medarbejder har god mulighed for selv at tage ansvar og følge op på det, ens kollegaer tager ansvar for. Det kan være, at man en morgen møder ind til en sygemelding og et møde, der skal afholdes alligevel. Så må man som morgenåbner tage en beslutning, som alle, der møder ind senere, både bakker op om og følger op på. At arbejde med anerkendende følgeskab betyder altså, at når noget er besluttet i fællesskab i Børnelandet, så bakker vi alle sammen op. 

Fælles pædagogisk retning

På vores fælles personalemøder har vi mulighed for at mødes på tværs af matriklerne. Det er her vi samarbejder om, at brede vores pædagogik ud og sætte retning i fællesskabet, sådan at man som barn og familie mødes af den samme pædagogiske tilgang i hele Børnelandet. Det gør også, at vi kan træde til og hjælpe hinanden, hvis fx sygdom eller andre behov gør det nødvendigt, at en medarbejder i en periode rykker fra én matrikel til en anden.  

På vores stuemøder deltager den pædagogiske ledelse fast. På den måde sikrer vi, at vi kan sparre med hinanden, at vi har fat i den pædagogiske røde tråd for hele Børnelandet og at vi følger op på det, vi vil og aftaler. 

Faglig udvikling

Vi har god mulighed for at trække på vores netværk i klyngen. Her har vi fx fælles sprognetværk, motoriknetværk og køkkennetværk, hvor vi kan spare med vores kollegaer i klyngens øvrige institutioner, udvikle os fagligt og få nye input. 

Vi har også rige muligheder for at deltage på kurser og uddannelser, når det er relevant for dagligdagens pædagogik. Ligesom vi hvert andet år afholder tre pædagogiske dage op til påske, hvor vi har to hele dage sammen i klyngen med fokus på pædagogisk udvikling, faglige emner og andet aktuelt og dernæst en dag i Børnelandet, hvor vi sammen fordyber os i vores pædagogiske og arbejdsmæssige fællesskab.