Overgang fra vuggestue til børnehave
Når vuggestuebørnene skal begynde i børnehave, er overgangen lidt forskellig fra hus til hus.
Skovhuset
I Skovhuset er vi samlet på samme matrikel og arbejder i hverdagen med åbne døre. Derfor kender vuggestuebørnene børnehaven godt. I perioden op til børnehavestart kommer vores store vuggestuebørn på besøg i børnehaven og vænner sig stille og roligt til børnehavehverdagen. Når jeres barn skal starte, aftaler vi med jer forældre, hvordan de første dage skal foregå, hvor længe I skal være med den første dag osv. Og så anbefaler vi, at I planlægger lidt kortere dage for jeres barn lige omkring skiftet.
Fra Tumlehuset til Kolbøttehuset
Når børnene er mellem 2 år og 6 måneder og 2 år og 8 måneder gamle, skifter de til Kolbøttehuset. Børnene rykker i små grupper af 3-6 børn. Det er vuggestuens personale, som vurderer, hvornår barnet skal rykke. Vurderingen baserer sig på jeres barns udvikling og sociale relationer og er altid ud fra barnets tarv.
I Tumle- og Kolbøttehuset har vi en overgangsvoksen, som hjælper med at gøre overgangen fra vuggestue til børnehave tryg. Konkret betyder det, at der de sidste måneder, børnene går i vuggestuen, er en ekstra voksen på stuen, hvor de største børn går. Her laver vi aktiviteter, som forbereder børnene til børnehavestarten, ligesom vi tager på besøg i børnehaven. Når børnene begynder i børnehaven, følger den samme overgangsvoksne med. Så i de første måneder er der en ekstra, tryg voksen på stuen, som modtager de nye børn. På den måde sikrer vi, at der er ekstra ressourcer til at tage sig af de nye små i børnehaven.
Vuggestuen og børnehaven står selv for indkøringen af børnene, og I skal som forældre derfor ikke være aktivt med i opstarten i børnehaven. Det forventes dog, at I planlægger lidt kortere dage for jeres barn lige omkring skiftet.
Overgang fra børnehave til skole
Omkring september starter vi skolegrupper med de kommende skolebørn i henholdsvis Skovhuset og Kolbøttehuset. Her bliver børnene tilbudt en masse aktiviteter med fokus på at samarbejde, lege regellege, øve sociale kompetencer, træne trafiksikkerhed, lære indimellem at udskyde sine behov og at være i ulyst. Vi terper altså ikke alfabetet, men arbejder rigtig meget med det, der hjælper børnene med at få en god skolestart.
Børnelandet er i stærkt samarbejde med Damhusengens Skole. Det er et gensidigt forpligtende samarbejde mellem skoler og børnehaver om sammen at skabe trygge og udviklende børnemiljøer. Det betyder også, at det er Damhusengens Skole og KKFO, vi besøger op til skolestart. Her præsenterer vi fx børnene for KKFO'ens legeplads og prøver særlige lege og aktiviteter, som børnene også vil møde, når de starter i skole.
I forbindelse med overgang til skole udfylder vi og I en vidensoverdragelse til jeres barns kommende KKFO og skole. Ligesom vi mødes til en samtale i efteråret. Her taler vi om den kommende skolestart, jeres barns behov og hvad det er vigtigt at have fokus på, indtil barnet starter KKFO.